Waarmee kunnen we u van dienst zijn?
Feiten & Fabels

Koffie en maagklachten
Een opgeblazen gevoel, misselijkheid, boeren en een zwaar gevoel op de maag kunnen wijzen op maagklachten. Vanzelfsprekend wordt de link met eet- en drinkgewoonten snel gelegd. Ook koffie passeert daarbij de revue.
Er blijkt echter geen relatie te zijn tussen maagklachten en het drinken van koffie.
Dit is ook de conclusie uit verschillende wetenschappelijke studies. Koffie wordt dan ook bijna nooit afgeraden, zelfs niet bij maagklachten, een maagzweer, brandend maagzuur of vlak na een operatie.
Als het een keer niet lekker valt, dan kan het later nog eens worden geprobeerd. Het kan ook toeval geweest zijn dat maagklachten optraden na het drinken van koffie.
Bij brandend maagzuur, dat ook wel zuurbranden wordt genoemd, komt er af en toe wat zure maaginhoud omhoog in de slokdarm. Dit kan een pijnlijk, brandend gevoel in de slokdarm geven.
Uit onderzoek blijkt dat het drinken van koffie de klachten niet erger maakt. Ook blijkt dat het stoppen met koffiedrinken de klachten niet vermindert.
Wat wel verlichting kan geven, is afvallen bij overgewicht, kleinere porties eten en het hoofdeinde van het bed wat omhoog zetten als u in bed ligt.



